Na začátek příběh pro inspiraci
Malá firma, které se ozve potenciální, velmi zajímavý zákazník, že chce přijet na prohlídku a obchodní jednání o případné spolupráci. Proběhnou přípravy, firma si uklidí, ale … První návštěva, první dojem, první minuta, která prakticky rozhodne, zda proběhne navázání spolupráce – chaos, neuspořádanost, pomocné přípravky, dělané „samo domo“, krabičky od potravin, používané jako zásobníky výrobních dílů, stroje, polepené papíry s neautorizovanými pokyny … vede zákazníka k otázkám, zda může potenciální dodavatel v takovém prostředí zajistit standard kvality, který požaduje.
Výsledek? Spolupráce ještě ne, snad někdy příště…
Máte podobnou zkušenost? Nebo vám dal zákazník při auditu snížené hodnocení za pořádek či prostředí?
… a pro další inspiraci ještě trochu počítání
Jednoduchý příklad, který ukazuje možnou míru ztrát způsobenou “normální činností – hledáním”, obecně aplikovatelný na jakoukoli společnost.
Ztrátu lze vyjádřit časem a náklady:
- 5x denně hledání po dobu 60 sekund = 5 minut denně / pracovníka
- to je cca 25 minut/ pracovníka za pracovní týden (při 8hodinové pracovní době)
- cca 105 minut/ pracovníka za pracovní měsíc
- cca 1 300 minut/ rok, tj. téměř 3 pracovní dny z roku, kdy pracovník něco hledá
- na 100 pracovníků to je cca 1 člověk ročně navíc, čili 0,5 mil. Kč (a více) za rok v nákladech.
Jaká řešení se nabízí?
Můžete si jednorázově uklidit, ale… I firma z příběhu si před návštěvou uklidila, ale přesto na zákazníka dojem neudělala. … nebo si troufnete na náročnější, ale systémové a trvalé řešení – 5S.
Co je 5S?
Metoda 5S je jednoduchá univerzální metoda, která vede ke zlepšení vizuálního pořádku a čistoty, a zároveň ke zkvalitnění procesů a systémů. Název 5S vychází z originálního japonského pojmenování pěti kroků, ve kterých implementace probíhá:
1. SEIRY – VYTŘÍDIT – vytřídit vše, co je nepotřebné, nechat na pracovišti pouze věci, nezbytné k práci
2. SEITON – USPOŘÁDAT – uspořádat a označit potřebné vybavení tak, aby jeho nalezení, použití a vrácení bylo jednoduché
3. SEISO – UKLIDIT/ UKLÍZET – uklidit pracoviště, odstranit špínu a nepořádek, udržovat čistotu a pořádek, vracet věci na své místo
4. SEIKETSU – STANDARDIZOVAT – nastavit a zdokumentovat postupy, vytvořit standardy pracoviště, proškolit zaměstnance
5. SHITSUKE – TRVALE UDRŽOVAT – zajistit, aby nastavený systém a pořádek byly trvale dodržovány (pravidelné kontroly, audity).
PROČ NE? Aneb typické argumenty proč „to nejde“
- Stojí to moc peněz, na to nemáme prostředky (.. a ztráty, způsobené hledáním, prostoji, nekvalitou z důvodu nepořádku a neuspořádanosti, nic nestojí?)
- Nemáme čas se tomu věnovat, máme jiné priority (.. a ztráty, způsobené prostoji, hledáním, úrazy, apod. čas nezabírají?)
- Proč něco měnit? Vždyť nám to takhle funguje dobře (lidem se nechce, každá činnost navíc „bolí“.)
- Nechceme změnu, takhle jsme zvyklí (lidé ztrácejí svůj komfort, změny jsou nepohodlné)
Proč ANO?
- Zvýšení produktivity
- Zlepšení ergonomie
- Zpříjemnění pracovního prostředí
- Eliminace zbytečných pohybů, hledání
- Snížení času přestaveb
- Lepší využití strojů a zařízení
- Snížení chybovosti, zvýšení kvality
- Úspora nákladů
- Vyšší bezpečnost práce, snížení počtu úrazů
- Usnadnění komunikace
- Atraktivnější image firmy pro návštěvníky
Co může pomoci k úspěšnému zavedení a udržení 5S?
1) Komunikovat rozhodnutí o zavedení 5S napříč firmou, vysvětlit zaměstnancům důvody.
2) Umožnit zaměstnancům, aby sami přicházeli s náměty ke zlepšení pracovního prostředí a ergonomie.
3) Dokumentovat stav před a po – fotografie, promítané na firemních setkáních, zpravidla přesvědčí i nejzatvrzelejší odpůrce.
4) Občasná obchůzka managementu po pracovištích (nejlépe „přepadovky“) dokáže, že to management myslí s 5S skutečně vážně a udrží zaměstnance firmy snáz v disciplíně.
5) Zahrnout výsledky kontroly pořádku na pracovištích do pohyblivé složky mzdy.
6) Pravidelné audity 5S – vzhledem k tomu, že pořádek má být trvalý, nemusí být audity hlášené s předstihem.
Zvažujete zavedení 5S? Nebo ho po Vás chce zákazník? Jde vlastně i o filosofii. Kdo má uklizeno kolem sebe, lépe se mu třídí i myšlenky v hlavě.
Na kurzu 8D report, metody zlepšování a řešení neshod vás naučíme, jak přijít na kloub skutečným příčinám vašich neshod, reklamací a jiných problémů prostřednictvím moderních metod – 5S, 8D report, Ishikawa, 5Why, 5W2H. Pomůžete tak vaší firmě ušetřit náklady tím, že se problémy už nebudou opakovat.
Aktuální školení a konference
Manažer kvality – komplexní vzdělávací cyklus, 3. 10. - 14. 11. Pardubice / online
Interní auditor ISO 9001, ISO 14001 a ISO 45001, 3. 10. - 5. 10. Pardubice / online
Požadavky ISO 9001, 3. 10. - 4. 10. Pardubice / online
Požadavky norem ISO 9001, ISO 14001 a ISO 45001, 3. 10. - 5. 10. Pardubice / online
Interní auditor ISO 9001, 3. 10. - 4. 10. Pardubice / online
Interní auditor ISO 9001 a ISO 14001, 3. 10. - 5. 10. Pardubice / online