Vyberte stránku

Znáte ten pocit, když se vám v hlavě honí jeden úkol za druhým, vaše schránka se plní e-maily a jediné, co potřebujete je chvíle klidu? Ve své praxi velmi často tento scénář vidíme u manažerů kvality, kteří dnes a denně neví, kde jim hlava stojí.

Každý potřebuje během dne svůj malý prostor pro relaxaci.

V současné době je stále ve většině firem zaběhnuté pravidlo, že v pracovní době se pracuje a odpočinek se netoleruje. Vedení firem by si ale mělo uvědomit, že tento přístup fungoval před 20 lety. Ale v dnešní zrychlené době, která neustále vyvíjí tlak na stále vyšší a rychlejší výkon, je toto spíše kontraproduktivní.

Sem tam se již objevují osvícené firmy, které začínají své zaměstnance opečovávat a dbát na jejich dobré duševní zdraví a odpočinek. A to nejen po skončení pracovní doby. Ve společných prostorách budují malé oázy klidu známé jako chill out zóny.

Když se řekne chill out zóna, mnozí si představí pohovku, kávu a možná nějakou zelenou rostlinu. Ale věřte, že význam chill out zóny je mnohem hlubší. Je to místo, kde mohou zaměstnanci na chvíli vypnout, krátce si odpočinout, nechat myšlenky volně proudit a prostě… chillnout.

Taková malá pauza pomůže vrátit energii a nastartuje opět produktivitu a chuť do práce.

A to je přesně to, na co by se měli šéfové zaměřit. Dát zaměstnancům možnost relaxovat. Budou mít ve své firmě odpočaté kolegy. A odpočatý tým je spokojený a loajální tým. A spokojený tým znamená lépe odvedenou práci, více nápadů, více kreativity a snížení nemocnosti a méně stresu.

Psychosociální rizika v naší praxi

Že i zaměstnanec má duši zjistili ve Škoda Auto. Ve spolupráci s námi nyní nastavují nové procesy s cílem naplnit požadavky normy ISO 45003. Chtějí svým zaměstnancům zajistit bezpečné a ergonomické pracoviště, příjemné prostředí pro práci s dostatkem odpočinku. Zároveň je také zajímá, jak se lidé cítí, jaké jsou jejich sociální vazby, jaká je atmosféra na pracovišti, jaké jsou vztahy se šéfem, kolegy a zákazníky.

ISO 45003 je doporučující norma pro řízení psychosociálních rizik. Je použitelná pro organizace všech velikostí a odvětví a poskytuje strukturovaný rámec pro vývoj, zavádění, udržování a neustálé zlepšování BOZP na pracovišti.

Tip pro vás

Zapracujte si do vašeho kontextu organizace rizika a příležitosti týkající se psychosociálních rizik. Externí auditor tento osvícený přístup jistě ocení pochvalou.

Příklady rizik:

  • nevhodné zázemí pro zaměstnance
  • stres
  • mobing
  • bossing
  • otevřené kanceláře
  • nevhodné nastavení klimatizace
  • častá nemocnost

Příklady příležitostí:

  • nové prostory pro práci
  • nové vybavení kanceláří či jiných pracovních prostor
  • pohyblivá pracovní doba
  • zkrácené pracovní úvazky
  • manažer štěstí – osoba pro řešení konfliktů, mobingu, bossingu, osobních problémů
  • ergonomické vybavení
  • příjemné pracovní prostředí – klimatizace, vybavené kuchyňky, skříňky, pitný režim, sprchy
  • odpočinková místnost
  • společné akce