Tento článek si klade za skromný cíl vás těmito úskalími provést tak, abyste získali představu, co vše budete muset podstoupit, co budete muset sepsat, co vydolovat ze svých kolegů, abyste mohli v den D usínat vítězně.
1. Začněte opravdu včas
2. Udělejte si rámcový harmonogram
Připočtěte také koeficient pro urgování obzvláště rezistentních kolegů a jste zhruba na 2-3 měsících v příjemném pracovním tempu. Pilní to zvládnou i za poloviční čas, ale proč se uvádět do zbytečného stresu. Se zkušeným poradcem to zvládnete v řádu týdnů, ale to už je opravdu krajní situace, co nemá s rozumným plánováním nic společného.
3. Zamluvte si auditory 3 měsíce předem
Proto pokud chcete předejít nepříjemnostem s propadnutím certifikátu, kontaktujte svůj certifikační orgán aspoň 2-3 měsíce v předstihu. Slušné certifikační orgány se na vás pravděpodobně obrátí sami, ale pokud chcete mít jistotu vámi vyvoleného termínu, neotálejte.
4. Začněte s neshodami
Pokud tam bude upozornění na drobné nedostatky, skrývající se zpravidla pod „příležitostí pro zlepšování“ nebo „slabá místa“ není nezbytné reagovat na všechna doporučení, pokud to pro vás není z nějakých důvodů přijatelné. Ale připravte se, že i těmto oblastem se bude auditor věnovat a jsou to potenciální třaskavá místa pro neshody. Určitě nedoporučuji tyto položky zcela ignorovat.
5. Aktualizujte kontext, očekávání zainteresovaných stran a analýzu rizik
6. Vytvořte zprávu o přezkoumání
Vaší kreativitě se meze nekladou, pokud tam budete chtít přidat nějaké další zajímavé ukazatele vašich procesů, sem s nimi. Auditoři milují koláčkové a sloupcové grafy, vývojové meziroční trendy (ty obzvlášť) a jiná přehledná vyjádření. Zde musíte požádat o podklady své kolegy. Rozešlete jim své požadavky s uvedením, proč to potřebujete a do kdy. Jako vhodný motivační prvek v některých firmách funguje dát do kopie pana ředitele, aby se požadavku dala ta správná vážnost. A pak už jen doplňujete, co víte sami a co vám postupně chodí od kolegů.
Toto dílo poté předložíte svému vedení k projednání. Výstupem by měla být jejich zpráva, jak to vidí s vaším systémem, jaké navrhují změny, jaké cíle si dáte na další období a kolik na to uvolní zdrojů (myšleno peněz, lidí a nadšení) dle kapitoly 9.3.3.
Napsat přehlednou zprávu o přezkoumání vás naučíme na našem 2 hodinovém kurzu. Dáme vám připravený vzor a rady, jak ji efektivně dát dohromady.
7. Komunikujte cíle
8. Proveďte interní audity
Jiří Neumann
ANS kovo s.r.o., jednatel